Jumaat, 14 Disember 2012

LINUS NUMERASI


Numerasi 

Numerasi ditakrifkan sebagai satu keupayaan untuk melakukan operasi matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik dalam kehidupan seharian mengikut bahasa pengantar di sekolah.

Objektif Numerasi

Pada akhir Program Pencapaian Numerasi murid akan dapat :

a)  membaca, menulis membilang dan menyusun nombor hingga 1000;
b)  membilang dua-dua, lima-lima dan sepuluh-sepuluh dalam lingkungan     1000 bermula dari sebarang nombor;
c)  menyatakan fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi;
d)  mengaplikasikan pengetahuan operasi asas aritmetik dalam wang,   menyatakan waktu dan mengukur dalam sentimeter.

Proses Saringan:

Semua instrumen saringan dibina oleh LP tetapi proses saringan dilaksanakan oleh guru secara individu atau kumpulan kecil murid. Proses saringan dilaksanakan secara standard, dijalankan secara serentak terhadap semua murid tahap satu dengan kaedah pengendalian. Proses saringan dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran.Saringan mesti dilaksanakan oleh guru.

Konstruk Numerasi:

konstruk 1  :  keupayaan pra nombor dan mengenal angka.
konstruk 2  :  keupayaan membilang.
konstruk 3  :  keupayaan memahami nilai nombor.
konstruk 4  :  keupayaan membuat seriasi.
konstruk 5  :  keupayaan mengenal mata wang Malaysia.
konstruk 6  :  keupayaan menyatakan waktu.
konstruk 7  :  keupayaan mengendalikan operasi asas.
konstruk 8  :  keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia.
konstruk 9  :  keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isipadu.
konstruk 10:  keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya.
konstruk 11:  keupayaan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian terhad kepada nombor bulat.
konstruk 12:  keupayaan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam   kehidupan harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran panjang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan